10 december 2015

En film om onda män?



Har ni sett videoklippet Kjaere Pappa som sprids via sociala medier just nu? Om inte så finns länken här: https://www.facebook.com/emanuelpage/videos/1081493958529794/

Jag får ont i magen av den här filmen... Jag tycker den är hemsk. Men inte av den anledningen som ni kanske tror. Jag tycker inte om den och jag kan inte fatta att den okritiskt fått sådan spridning som den fått.

En sådan här film är kanske gjord för att provocera lite grann och inte helt otippat skapar den två läger - de som tycker den är bra och de som inte tycker det.

Jag är kvinna, rädd för att gå ut ensam och håller helt med om syftet med filmen. Merparten av våld i samhället utförs av män och mäns sexuella våld mot kvinnor skrämmer mig oerhört. Filmen har några viktiga poänger, men jag tycker de står skymundan för något som istället spär på stereotyper och där kvinnor är offer och män ett ont och farligt släkte. Ok, jag överdriver lite... Men faktum är att det är den känslan som dröjer sig kvar efter filmen.

I filmen pratar de om det här med att inte acceptera sexuellt nedvärderande skämt och uttryck som hora för att det kan leda till en skev syn på kvinnor (min omtolkningen, inte ens så långt går de i sina slutsatser i filmen). Och det är viktigt! Kan vi inte prata om det istället? Lyft fram den aspekten och fundera över varför killar och män gör så här? Varför är det socialt accepterat bland både män och kvinnor? Och varför skämtar t ex tonårskillar om sex och kallar tjejer för horor? Förmodligen för att de är osäkra, vill passa in och har en massa maskulinitetsnormer att leva upp till. Kan vi inte prata om det utan att samtidigt insinuera att män är "farliga"?

Jag är så förbaskat trött på det här perspektivet... Jag tror det gör mer skada än nytta, utan låt oss istället stärka männen... och kvinnorna naturligtvis i de här frågorna. Och stärka oss som människor överhuvudtaget. Låt oss uppfostra människor med sunda värderingar och respekt för varandra. Ge ditt barn tid, omtanke, kärlek och uppmärksamhet. Och inte minst prata om hur vi ser på och bemöter andra människor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar